Aanmaning of sommatie

U heeft van ons een aanmaning of sommatie ontvangen. In deze brief staat dat u een bedrag, inclusief onze incassokosten, moet betalen.

Via deze website kunt u in één keer betalen of een betalingsregeling aanvragen. Als u heeft betaald of een regeling hebt afgesproken, is de zaak daarmee afgedaan. Als u vragen heeft over deze brief, kunt u ook contact met ons opnemen.

Het is belangrijk om actie te ondernemen. Betaalt u niet? Dan heeft dat gevolgen:

  • wij kunnen uw spullen in beslag nemen.
  • wij vragen aan uw werkgever of uitkeringsinstantie om een deel van uw loon of uitkering aan ons over te maken.
  • wij vragen aan uw bank om het geld dat op uw rekening staat aan ons over te maken.

Daarnaast zullen er extra kosten in rekening worden gebracht. Het bedrag dat u moet betalen, wordt dus hoger.


Niet kunnen betalen

Kunt u het volledige bedrag niet betalen? Neem contact met ons op! Samen zoeken we naar een oplossing. We kunnen een betalingsregeling met u afspreken. Dan betaalt u het bedrag niet in één keer, maar in termijnen. Als het nodig is, kunnen we u ook doorverwijzen naar een schuldhulpverlener.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de aanmaning kunt u bezwaar maken. Hoe u dat moet doen, verschilt per soort boete. 

Hoe het werkt

Schrijf een brief waarin staat waarom u het er niet mee eens bent dat u moet betalen.

In de brief die u van ons heeft ontvangen, staat het adres waar u uw brief naartoe moet sturen. Doe dit binnen twee weken nadat u de brief hebt ontvangen.

De rechter behandelt uw brief. Hiervoor moet u kosten betalen. U kunt hier zien hoeveel.

Heeft u een laag inkomen? Vraag dan in uw brief of u minder mag betalen.